Planificarea sarcinii. 5 paşi pentru o sarcină reuşită

Planificarea sarcinii. 5 paşi pentru o sarcină reuşită

5 August, 2015

1. Verificaţi starea sănătăţii

Cu 2-3 luni înainte de a planifica un copil, este bine ca viitoarea mamă să facă o evaluare a sănătăţii sale, să facă setul de analize TORCH. Acestea sunt infecţii care, prin sângele mamei pot pune în pericol fătul şi pot determina boli congenitale sau cronice la bebeluş, sau provoca un avort spontan. TORCH este acronimul pentru T (toxoplasmoză) care, de regulă, se contactează de la pisici şi poate provoca la bebeluş deficienţe de văz şi de auz. O (other) includ investigaţiile pentru sifilis, HIV, varicelă. R - pentru rubeolă, C - pentrucytomegalovirus, un virus din categoria herpesului care poate provoca la bebeluş căderea părului, probleme de văz sau diverse grade de retard. Iar H - pentru herpes genital.

În total, pentru pregătirea de sarcină se fac de la 60 până la 80 de analize diferite şi consultaţii, inclusiv TORCH. Graţie faptului că la Medpark laboratorul este dotat cu tot echipamentul necesar, aceste investigaţii vor fi făcute într-un termen scurt şi fără prea multe mostre. Iar în cazul în care sunt depistate careva nereguli, se vor administra tratamentele necesare.

În acelaşi timp, este total greşit să se creadă că dacă mămica poartă fătul, doar starea ei de sănătate contează. Pentru siguranţa unui bebeluş sănătos este foarte important ca şi viitorul tătic să facă anumite investigaţii. Este vorba de analiza completă a sângelui pentru stabilirea grupei sanguine şi a Rh-ului; de testele pentru identificarea bolilor cu transmisiune sexuală, analiza urinei şi a secreţiei prostatei. Ba şi mai mult, contează foarte mult bolile patologice moştenite de familie şi rudele partenerilor, deoarece unele dintre ele se pot transmite ereditar. De exemplu, diabetul se transmite peste o generaţie.

2. Eliminaţi surplusul  de greutate

Pentru sănătatea şi siguranţa mamei şi a fătului este indicat ca pe durata sarcinii femeia să acumuleze cel mult 16 kg. Ideal este între 9 şi 12 kg. Din păcate, un plus de 20- 25 kg, iar în unele cazuri chiar şi de 40 kg, pe lângă dificultatea de a scăpa de ele post-partum, pot declanşa naşterea prematură. Mâncatul pentru doi în sarcină este un mit, contează calitatea alimentelor. Dar şi mai important este ca până la sarcină să ne asigurăm o greutate corporală normală. Un regim alimentar sănătos,combinat cu mişcare şi evitare a stresului ne pot ajuta să ducem sarcina până la sfârşit şi să evităm perioada solicitantă pentru părinţi când bebeluşul are nevoie de îngrijire specială pentru a se dezvolta complet în afara uterului.

3. Renunţaţi la contraceptive

La întreruperea contracepţiei – prin renunţarea la pastile, eliminarea steriletului etc. – femeile redevin în scurt timp fertile. De regulă, 8 din 10 cupluri vor reuşi să conceapă un bebeluş chiar în primul an. Pentru aceasta nu este cazul să urmăriţi calendare, perioada de ovulaţie. Dacă instalarea sarcinii nu se produce în următoarele 12 luni, este necesar de a efectua anumite teste pentru ambii parteneri. Din fericire, şansele doritorilor de a deveni părinţi acum, cu fertilizarea in vitro, sunt mult mai mari. 

4. Începeţi cu acid folic

Din momentul renunţării la contraceptive până la săptămâna 12 de sarcină, se recomandă o doză zilnică de acid folic. Acesta previne avortul spontan în primele 3 luni de sarcină, dar şi unele boli congenitale serioase ale creierului, măduvei spinării, buzei superioare sau inimii la bebeluş. Aceste defecte congenitale apar în primele 28 de zile de la concepţie, de aceea este atât de important să aveţi „rezerve” bune de acid folic. Cea mai frecventă boală provocată de insuficienţa acestei vitamine este spina bifidă sau ruptura de coloană, când tubul neural sau oasele care îl acoperă, în partea de jos a spatelui, nu se dezvoltă complet şi determină paralizie sau deficienţe de mers la copil. Vitamina se găseşte şi în legumele verzi, fasole, banane, căpşuni, zmeură, porumb. De asemenea, se recomandă suplimentarea organismului cu vitamina D, care se formează prin expunerea la soare. 

5. Renunțați la fumat şi uitaţi de alcool

Fumatul poate afecta fertilitatea, iar în timpul sarcinii poate provoca avort spontan, oprirea dezvoltării fătului, naştere prematură sau greutate sub limita normală a bebeluşului. Deci, dacă se pot evita toate acestea, de ce să nu facem un efort? Cu privire la alcool, este bine să nu consumăm deloc înainte şi pe întreaga durată a sarcinii. Cu toate acestea, multe mămici au poftă de bere sau vin acrişor. Unele surse spun că 60 ml maximum, adică mai puţin de jumătate de pahar, se permite. Dar cel mult o dată la 2 săptămâni. În niciun caz aceasta nu înseamnă băuturi tari. Chiar şi în doze mici alcoolul poate afecta inima, rinichii sau chiar aspectul fizic al bebeluşului.

Dr. Tatiana Nichitina, obstetrician-ginecolog

​(publicat 2012)