Vă rugăm să activați dispozitivul în
modul portret
https://medpark.md
Găsesc un doctor Fac o programare Găsesc un serviciu

Vitamine și minerale importante în sarcină

Maternitate
12 apr, 2022

Din clipa când ai aflat că porți sub inimă un copil, în conștiința ta se schimbă multe lucruri. Prioritatea ta cea mai mare este sănătatea și buna dezvoltare a bebelușului. Adoptarea unui stil sănătos de viață și o alimentație corectă este primordială. Ce e bine să mănânc? În ce cantități? Ce produse alimentare e bine să exclud din rația alimentară? Pot bea un pahar de vin? Aceste întrebări apar inevitabil.

Rolul vitaminelor și mineralelor sunt importante pentru dezvoltarea bebelușului, pentru prevenirea bolilor în sarcină și în perioada post-partum, dar și pentru menținerea sănătății mamei.

Riscurile unei alimentații nesănătoase pentru mamă sunt adăugarea în greutate mai mult decât este recomandat, riscul diabetului gestațional, hipertensiunea, anemia.

Riscurile unei alimentații nesănătoase pentru copil: hipoglicemie la naștere, greutatea mare a copilului, moarte intrauterină, defecte de tub neural, rahitism congenital și malformații congenitale. În aceeași ordine de idei, e bine să menționăm că există riscuri pentru făt și post-partum. Tot mai multe studii fac legătura dintre alimentație și bolile în spectrul autismului, bolile alergice, astmul bronșic, diabetul zaharat de tip 2, boli cardiovasculare.

Pentru o înțelegere mai bună, pe scurt, facem o descriere a rolului fiecărei dintre vitaminele esențiale:

Vitamina B2 are efect direct pasupra creșterii și dezvoltării embrionului. Ca sursă avem ficatul, cel mai bogat în vitamine, însă nu este singura sursă. Cerealele îmbogățite și fructele sunt și ele produse alimentare cu un conținut înalt al vitaminei B2.

Vitamina B9 sau altfel spus Acidul Folic este în mod cert cel mai cunoscut compus organic. Medicii recomandă administrarea acidului folic înainte de concepere, recomandabil fiind cu cel puțin cu 4 luni înainte, fiind necesară în primele 12 săptămâni ale sarcinii, fapt care previne defectul de tub neural, și sau malformațiile congenitale. Cerealele îmbogățite sunt sursele de unde ne putem lua cantitatea necesară de acid folic.

Vitamina D este vitamina care previne fracturile în timpul travaliului și rahitismul congenital. Este știut că această vitamină se sintetizează în piele sub acțiunea razelor soarelui, razelor ultraviolete. Evident, bebelușul nu are de unde să aibă vitamina D, astfel, acesta o ia prin mamă, care stă la soare și care ia adăugător suplimente ce conțin vitamina D.
Mineralele sunt substanţe anorganice cu structură simplă (care nu se pot fracţiona) pe care organismul trebuie să şi le procure din alimentaţie, fiindcă nu le poate sintetiza ca atare. La fel ca în cazul vitaminelor, mineralele îndeplinesc funcţii esenţiale în corpul omenesc, fără să constituie surse de calorii şi fiindu-ne necesare în cantităţi mult mai mici decât proteinele, lipidele sau glucidele.

Iodul reprezintă un nutrient mineral necesar pentru funcțiile normale ale glandei tiroide. Producția de hormoni tiroidieni este sporită la femeile însărcinate, ceea ce înseamnă că femeile au o nevoie crescută de iod în timpul sarcinii. Conform studiilor, cetățenii Republicii Moldova fac parte din categoria persoanelor care necesită să-și monitorizeze conținutul de iod administrat prin intermediul produselor alimentare consumate. Produsele alimentare recomandate: pește de apă sărată, carnea, laptele, ouăle, legumele ș.a.

Zincul în timpul sarcinii este esențial. Fătul are nevoie de zinc pentru creșterea celulelor, pentru producerea și funcționarea ADN-ului – informația genetică. În cele 9 luni, celulele fătului cresc rapid. Acest mineral ajută mama să își susțină funcțiile imunitare. Carnea roșie este principala sursă. Puteți obține zinc și de la carnea de pasăre, scoici, fasole, nuci, cereale integrale și produse lactate. Majoritatea persoanelor care mănâncă carne și au o dietă echilibrată primesc suficient zinc.

Calciul este un microelement important în dezvoltarea scheletului fetal. La termenele precoce ale sarcinii, calciul ajută la formarea sistemului cardiovascular, neuronal și muscular. Totodată, un deficit de calciu pare să se asocieze cu creșterea tensiunii arteriale la mamă în timpul sarcinii. Asigurarea normală cu o doză de calciu la mamă (30 g zilnic), poate preveni creșterea arterială, astfel asigurăm o dezvoltare normală a fătului. Lactatele sunt cele mai bogate surse în calciu.

Fierul previne anemia la mamă și îi asigură dezvoltarea armonioasa a fătului, iar ca sursă de proveniență animală este ficatul, iar vegetală: fasolea boabe și lintea. Din sursele vegetale, fierul se absoarbe un pic mai puțin decât din sursele animale.

Mâncarea are rolul de a ne hrăni, de a ne conferi vitamine și minerale, dar nu de a ne crea o stare de bine sau o dependență emoțională (bunăoară atunci când mâncăm un desert). Excesul de sare, zahăr și grăsimi ne poate dăuna, iar aici nu ne referim doar la zahărul pe care îl luăm cu lingurița, ci și la cel care se găsește în copturi, bomboane, înghețată și sucuri.

Moderația este cheia și răspunsul la toate întrebările. Nu trebuie să mâncăm dublu, din fericire este un mit deja demontat.

  • În primul trimestru al sarcinii, femeia trebuie să adauge cca 50-100 de calorii, iar dacă ar fi să exemplificăm, atunci echivalentul este de o bomboană sau 300 gr de roșii.
  • În trimestrul doi de sarcină crește un pic necesarul caloric și se ajunge la plus 250 de calorii.
  • Trimestrul trei de sarcină și perioada alăptării presupune creșterea nivelului caloric cu 500 de calorii.

Informați-vă din surse de încredere atunci când apar întrebări cu referire la alimentația dvs.